Spelen met je fantasie!
Ouder - Kind Verbinding voor ouder en kind van 5-10 jaar: Hier vinden kinderen hun eigen antwoorden.
- Kan jouw kind zich moeilijk concentreren?
- Is je kind onzeker?
- Heeft het hoofdpijn of buikpijn?
- Zou het beter voor zichzelf op willen komen?
- Merk je dat je kind ergens mee zit en het niet kan uitleggen?
Kinderen tot 9 à 10 jaar kunnen spanningen uit de omgeving oppikken en niet weten dat ze dat doen. Ze kunnen er geen woorden aan geven. Ze krijgen buikpijn, hoofdpijn, worden plotseling boos of nukkig. Ze kunnen met spanningen rondlopen vanwege vriendjes, school of thuissituatie. Ze begrijpen vaak hun eigen gevoelens niet en kunnen het nog niet uitleggen. Ik lees het verhaal van het kind tussen de regels door . Ik begrijp wat het kind eigenlijk wil zeggen of eigenlijk bedoelt. Door vragen te stellen aan het kind leert het kind (en de ouders) zichzelf beter te begrijpen en krijgt het manieren aangereikt hoe je met spanningen om kan leren gaan.
Kinderen vanaf 6 jaar gaan op school meer hun alaytisch vermogen gebruiken als ze gaan leren lezen, rekenen en schrijven. De gevoelige intuitieve kant komt dan in de verdrukking. ik denk dat het heel waardevol is als kinderen ook mogen blijven fantaseren! Het gebruiken van de fantasie is waardevol omdat het kan helpen om zich b.v. een veilige omgeving voor te stellen of hun hoofd helder krijgen. Het kind kan, via heel korte eenvoudige visualisaties, vragen stellen aan de eigen fantasiewereld, oftewel droomwereld, en daar antwoorden vinden. Op deze manier leert het kind om zich beter te concentreren, zich veilig te voelen en zelfvertrouwen te krijgen. Zo is het gebruiken van de fantasie ook een intelligentie.
Na de visualisatie is er ruimte om een tekening te maken. Zo worden de beelden van de visualisatie tastbaarder en kan er een gesprekje ontstaan.
In het project Spelen met je fantasie! leert het kind omgaan met de alledaagse spanningen.
In korte visualisatiespelletjes gaat het kind een eigen droomwereld creëren waarin het kan spelen, vragen kan stellen en antwoorden kan krijgen. De tekening die daarna wordt gemaakt brengt de droomwereld naar de werkelijkheid.
Zo leert het kind spanningen los te laten, kan het zijn eigen oplossingen vinden en zelfvertrouwen krijgen.
Dit wordt ook beschreven in het boek Lisa droomt van Lity van Hoboken. Het boek gaat over een meisje dat droomt over dieren. De dieren kunnen praten en....luisteren. Ze helpen Lisa bij het oplossen van haar problemen. Haar droomvriendjes zijn er niet alleen 's nachts, maar ook overdag. Wil je weten hoe dat gaat? Lity zal voorlezen uit het boek.
Je wil als ouder je kind helpen. Hoe doe je dat? Hoe weet je welke hulp het nodig heeft? Je wil ontdekken wat je kind van jou nodig heeft.
In het project Spelen met je fantasie! leer je dat jij niet het antwoord voor je kind hoeft te weten. Je leert het vangnet van je kind te zijn. Je kind leert zijn of haar eigen antwoorden te vinden.
Ik heb gemerkt tijdens het project Spelen met je fantasie! dat ouders hun kinderen op een andere manier meemaken omdat ze op dat moment zelf ook meedoen met de oefeningen. Wanneer ze even naast hun ouderrol gaan staan, kunnen ze hun kind met andere ogen zien. Dat kan een echte eye opener zijn. Mijn ervaring is dat deze manier van coaching jou als ouder o.a. leert om je kind beter te begrijpen en te bereiken.
Je kind krijgt de ruimte om zijn ervaringen van de visualisatie en de tekening te delen.
In de cursus is een sfeer van ‘niets hoeft en niets moet’. Kinderen moeten al heel veel op school en thuis moeten ze ook dingen zoals bv huiswerk maken, opruimen. De druk op kinderen is groot en dat veroorzaakt al spanning. Als een kind aangeeft dat het iets niet wil dan zie ik dat als een signaal. Dan ben ik nieuwsgierig naar wat het kind eigenlijk wil zeggen, en kan ik daar naar vragen.
De rol van de ouder
Hoewel het kind centraal blijft staan ben jij als ouder zelf ook deelnemer/deelneemster. Je doet de oefeningen mee voor jezelf. Zo kun je er thuis gemakkelijker op terug komen. Indien wenselijk kan er een telefonisch nagesprek zijn waar we meer in kunnen gaan op de ervaringen van de ouder.
Zo kun je de tips van de cursus thuis toepassen:
Om je kind de kans te geven de oefeningen toe te passen in het dagelijks leven, krijg je tips mee waar je gedurende de week, thuis op terug kan komen. Door ouders wordt dit ervaren als een waardevolle ondersteuning in het opvoeden.
- Er wordt een foto gemaakt van de kaartjes die het kind en ouder trekken aan het begin van de les en aan het einde van de les. Je zou thuis die kaartjes uit kunnen printen. Het kind en de ouder kunnen ze in het tekenschrift plakken.
- Als er zich een situatie voordoet die week die verdrietig of boos maakt, of waar onmacht of onzekerheid wordt ervaren kan de ouder het kind helpen om aan het kaartje te denken.
- Je kunt ook regelmatig je kind herinneren aan zijn of haar droomwereld.
- Iedere week krijgt de ouder een paar vragen mee die het die week aan het kind kan stellen. De vragen of tips zijn een herinnering aan hun visualisatiespelletje. Zo kunnen ze de ervaring van de les toepassen in het dagelijks leven.
Ouders kunnen om beurten meedoen. De laatste keer kunnen beiden ouders, indien gewenst en mogelijk, mee komen.
Kosten van de cursus
De waarde van de cursus is € 480,00
Pilotprijs nu : € 190,00
Wat krijg je?
- 7 lessen van 1 uur samen met je kind
- Foto’s van de kaartjes die getrokken zijn
- Nabespreking van 30 minuten met een of twee ouders. In de nabespreking kunnen inzichten en vragen over je kind worden gesteld. Ook kunnen inzichten en vragen over het ouderschap worden gedeeld.
Waar?
De cursus wordt gegeven bij mij thuis Julianastraat 7 Leerdam.